Jak założyć działalność gospodarczą?

Wiele osób rozważających założenie działalności gospodarczej nie zdaje sobie sprawy, jak wygląda przeprowadzenie całej procedury. Do najpopularniejszych form działalności gospodarczej w naszym kraju należy działalność jednoosobowa, z której korzysta prawie 3 miliony polskich przedsiębiorców. W tym artykule przyglądamy się najważniejszym procedurom związanym z założeniem działalności gospodarczej. Podpowiadamy: jak krok po kroku zabrać się za to zadanie, co powinno znaleźć się we wniosku, czy da się założyć firmę przez internet oraz jakie błędy najczęściej popełniają początkujący przedsiębiorcy.

Działalność jednoosobowa – czyli prowadzenie własnego biznesu 

Prowadzenie działalności gospodarczej jednoosobowej jest dedykowane dla osób fizycznych. Aby założyć taką firmę nie muszą posiadać kapitału początkowego, a także mogą zdać się na tak zwaną księgowość uproszczoną. Jednocześnie, przedsiębiorca będzie odpowiadał swoim własnym majątkiem w przypadku niewypłacalności zobowiązań. Osoby prowadzące działalność gospodarczą jednoosobową mogą zatrudniać dodatkowych pracowników, współpracować z przedsiębiorcami o innym profilu, jak również udzielać i korzystać z pełnomocnictwa. 

Co powinno znaleźć się w wniosku – wpis do CEIDG

CEIDG to skrót oznaczający Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej. Każda osoba starająca się o założenie firmy musi złożyć wniosek zawierający: 

  • dane założyciela firmy,
  • nazwę firmy oraz nazwę skróconą,
  • adres działalności gospodarczej,
  • adres dostępu do dokumentacji księgowej,
  • wybrane kody Polskiej Klasyfikacji Działalności,
  • adres urzędu skarbowego,
  • informację o ubezpieczeniu,
  • wybraną formę opodatkowania dochodów.
 

Zakładanie firmy przez internet – czy jest możliwe? 

Założenie firmy za pomocą Internetu jest najszybszym i zarazem całkowicie bezpiecznym sposobem. W tym celu można skorzystać z rządowej strony internetowej CEIDG: (ceidg.gov.pl), klikając w zakładkę „zarejestruj firmę”. Konieczne będzie posiadanie profilu zaufanego lub e-dowodu. Po wypełnieniu formularzu, należy skorzystać z opcji podpisu zaufanego lub kwalifikowanego. Osoby niewprawione, poszukujące doradztwa w prawidłowym wykonaniu tych procedur, powinny zdać się na biuro rachunkowe i pomoc jego pracowników. 

Najczęstsze błędy w czasie zakładania firmy 

Młodzi przedsiębiorcy często popełniają te same błędy: nieprawidłowo nakreślony biznesplan, źle dobrana forma opodatkowania, źle dobrane kody PKD lub nieadekwatne oszacowanie kosztów początkowych – to kilka przykładowych. Ponadto, początkujący przedsiębiorcy zaniedbują niektóre wymagane zgłoszenia do urzędów, a niekiedy też podają nieprawidłowe adresy, uniemożliwiające prowadzenie korespondencji.